Café Racer Info

Café Racer er et begreb der blev opfundet af britiske motorcyklister i begyndelsen af 60'erne. Disse britiske motorcyklister blev typisk kaldt Rockers, Leather Boys, Ton-up boys, eller Café Racers og var typisk nogle af de største bygherrer tilbage i 60’erne.

 

Udtrykket Café Racer refererer til en stil af motorcykler der var bygget til at køre ræs mellem to caféer. Motorcykler af denne type var dengang almindelig i Italien, Frankrig og andre europæiske lande. Den mest berømte café er Ace Café London som oprindeligt åbnede tilbage i 1938. Ace Café London lukkede i slutningen af 60'erne, men blev igen åbnet i 90'erne af Mark Wilsmore og nogle forretnings-partnere. Ved årtusindskiftet var Ace Café London vendt tilbage til sin tidligere herlighed og er igen blevet et favoritsted for motorcyklister fra hele verden.

 

 

 

Udtrykket Café Racer blev oprindeligt opfundet, som en fornærmelse mod de typer af ryttere, som udgav sig for at være road-racere men, som parkerede uden for caféerne i stedet.

 

En Café Racer er en motorcykel, som er blevet modificeret til at kunne kører hurtigere, have et bedre vejgreb, og styre bedre. Stellet og styr-layoutet er typisk en efterligning af nyere Grand Prix road-racere med en langstrakt brændstoftank, ofte med buler der tillader rytterens knæ at gribe i tanken, et lavt siddende racing-styr, et enkelt bagud monteret pukkel sæde, og ellers uden overflødige dele.

 

Et signaturtræk for Café Racerne var det lave smalle styr som tillod rytteren at mindske vindmodstanden ved at læne sig ned over tanken uden at miste kontrollen. Oftest benyttes "clip-ons", som er todelte barer der boltes direkte på gaffelrørene, eller et "Clubmans" styr.

 

Det lave styr, pukkelsædet, og racerstilen forsøgte at efterligne, krævede ofte, at man monterede "rear-sets" eller anvendte passagerens fodhvilere, for at få fødderne langt nok tilbage i den foroverbøjede stilling. I begge tilfælde flyttede man gear- og bremsepedalen bagud sammen med fodhvileren. Skærme blev sommetider monteret på gaffelbroen. Kædeskærme, sideskjolde med mere blev afmonteret for at spare vægt. Cyklerne havde et råt ”stripped-down” udseende og motorerne blev tunet til maksimal effekt.

 

Disse motorcykler var trimmet, lette og kunne håndtere vejbelægninger godt. Den mest afgørende maskine i storhedstiden var "The Triton", som havde et hjemmelavet Norton Featherbed stel og en Triumph Bonneville motor. Det var den mest almindelige og hurtigste racermotor, som blev kombineret med det bedste stel af sin tid.

 

De med færre penge kunne vælge en "Tribsa", som var en Triumph motor i en BSA ramme. Andre kombinationer såsom "Norvin", en Vincent V-Twin motor i en Featherbed ramme, og racing-rammer af Rickman eller Seeley blev også brugt til gadebrug.

 

Café Racere har også noget til fælles med choppere og bobber-cyklerne i USA. Her afviste amerikanerne de store transport-orienterede motorcykler af tiden. Både choppere og bobbere var fabriksproducerede motorcykler hvor man fjernede de dele man skønnede unødvendige, og ombyggede dem i stedet ved blandt andet at fjerne lydpotterne for at få noget mere lyd ud af maskinerne - og måske også for selv at få lidt ekstra opmærksomhed. Men for både choppere og bobbere handlede det også om at gøre standard fabriksbyggede motorcykler hurtigere og lettere. Her var en vis lighed mellem de amerikanske og europæiske motorcykler, selvom det førte til vidt forskellige udtryk. Amerikanerne foretrak en lang og lav cruise-stil, lige linje og komfort. Europæerne fortrak en højere mere adræt og håndterbar motorcykel velegnet til de mindre og snoede veje.

 

Café racer stilens popularitet udviklet sig gennem tiden. I midten af 70'erne havde japanske cykler overhalet britiske cykler på markedet, og udseendet var nu mere som reelle Grand Prix racercykler.

 

De håndlavede, ofte rå, aluminium racertanke i 1960'erne havde udviklet sig til firkantede, smalle, glasfiber tanke. Det var i stigende grad tre-cylindrede, 2-takts, Suzuki’er og Kawasaki’er, samt fire-cylindrede 4-takts Honda ‘er der var grundlaget for Café Racer konverteringerne. Ved slutningen af 70'erne havde en række producenter taget meddelelsen om et Café Racer boom alvorligt og producerede nu fabriksnye Café Racere - eks. Harley-Davidson XLCR. I midten af 70'erne fortsatte (rytterne) med at ændre standard motorcykler til den såkaldte ”Café Racere" stil ved blot at udstyre dem med Clubman barer, en lille kåbe omkring lygten, og afmontering af div. dele. En række europæiske producenter, herunder Benelli, BMW, Bultaco og Derbi fabriksproducerede "Cafe Racer” varianter af deres standard motorcykler.

 

Til sidst var Café Racer stilen blevet en styling-øvelse, der havde den konsekvens, at cyklerne var blevet mindre behagelig at køre på, så tendensen aftog derfor i popularitet. Kort efter kom de fleste nye sportscykler fra fabrikken med mange forskellige features integreret i stellet. Dette bevirkede at behovet for eksempelvis eftermontering af en café kåbe ikke længer var efterspurgt.

 

I dag gør restauratorer af Café Racere deres bedste for at genoplive den skønne kultur via restaurering og genbrug. Der fjernes rust skabt af mange års forsømmelse og cyklerne bliver genfødt. De dele der sikrer komfort, udskiftes til nyt, og de mere sjældne retrodele pudses op og genanvendes som de historiske og unikke dele de nu engang er.

 

Den omhyggelige og gennemgribende restaurering af de gamle originale Cafe Racere gør, at vi i dag igen ser klassiske Café Racere, som ser mere eller mindre fabriksnye ud. Det store restaureringsarbejde betaler sig for alvor den dag, hvor du på den åbne vej, med et åbent gasspjæld, kan genopleve cyklens første tur - "BORN TO RIDE AGAIN".

 

Det er her på de åbne veje at Cafe Racerens look kommer til live. Rebellion og uafhængighed, den åbne landevej, vind i håret, og fluer mellem tænderne. Denne frihedsfølelse er uovertruffen og værd at holde fast i.

En Café Racer var en cykel, der kunne bruges til at køre på arbejde ugen igennem. Den kunne også bruges til at vinde et løb i weekenden. I dag er den nok mere til show.

 

Rockers var en ung og oprørsk Rock & Roll modekultur, der ønskede en hurtig, personlig, og karakteristisk cykel at køre på mellem caféer langs de nybyggede motorveje i og omkring de britiske byer. Målet for mange var, at være i stand til at nå op på 100 miles i timen, også kaldet "The Ton", mellem caféerne. Man kaldte det ”Record racing” når en rytter forsøgte at køre fra Caféen og ud til et forudbestemt punkt, og hjem igen, inden en udvalgt sang havde spillet færdig på jukeboxen. De huskes som værende især glade for Rockabilly musik og deres image er nu indlejret i dagens Rockabilly kultur.

 

Udtrykket Café Racer bruges stadig til at beskrive motorcykler med en vis stil. Nogle motorcyklister bruger stadig dette udtryk i selv-beskrivelse af denne subkultur. Udvikling fortsætter med de mere moderne Café Raceres stilelementer i den amerikanske Greaser. De britiske Rockers og moderne motorcyklist har i dag skabt deres helt egen stil. Selv i Nordamerika vokser tendensen langsomt.

 

Den klassisk Café Racer stil har gjort et comeback takket være den øgede interesse for vintage motorcykler i almindelighed. De store årgange var ansvarlige for en stigning i motorcykelsalget i slutningen af 60'erne og igennem 70'erne. Mange af denne generation befinder sig nu i en tid med en skønsmæssig indkomst til at genskabe de cykler de havde, eller ønskede at have i deres yngre år.

 

En ny generation af motorcykeldesignere og bygherrer bruger stilen som et frisk alternativ til den brugerdefinerede chopper scene. Der er desuden i mange dele af USA store lagre af 70'ernes og 80'ernes japanske motorcykler til rådighed for relativt små penge.

 

I nutidens Danmark er Cafe Racer look´et de seneste par år blevet meget populært og mange bygger selv sin cykel igen. Det er selvfølgelig også muligt at købe en ny Cafe Racer, men i Danmark er der mange regler vedr. ombygning af motorcykler, så det er vigtigt, at man sætter sig ind i tingene. Hos Cafe Racer Give har vi netop fokus på, at kvaliteten er i top. Derudover bygger vi unikke maskiner, som kun bygges i et eksemplar. Vi brænder for Cafe Racer Look´ets historie og stil og sætter derfor en stor ære i at give de gamle maskiner et nyt liv.

 

 

Copyright @ Kenneth Sørensen

 

 

 

Phone: 20774583

 

 

OPENING HOURS:

På grund af travlhed

ingen faste åbningstider

Kun efter aftale

Copyright @ Kenneth Sørensen